Oro och ilska över äldreomsorgen hett ämne i kommunfullmäktige ikväll

På kvällens möte med kommunfullmäktige talade Robert Mjörnberg, vänsterpartist från Högdalen och tillika förtroendevald i Kommunal om sin starka oro för stadens alla äldre och för äldreomsorgspersonalens säkerhet, och hur han saknar krafttag från majoriteten för att hantera Coronakrisen i samband med besluten om årsredovisningen för staden.

”Visst har vi full förståelse för att det råder ett osäkert läge i frågan hur stor del av de riktade statsbidragen
som kommer tillfalla Stockholm och hur de kommer att se ut. Det betyder inte vi inte skulle göra saker och ting på ett annat vis.

Oron är i allra högsta grad legitim utifrån ett äldreperspektiv, och också utifrån ett arbetstagarperspektiv.

Varje dag nås vi av hjärtslitande rapporter om äldre boende i stadens VOB (=vård- och omsorgsboende) mm. som avlidit till följd av Covid-19.”

Och Robert fortsatte med att efterlysa detaljerad information från staden om hur det ser ut i den privata hemtjänsten, då de rapporter han får från kamrater i Kommunal är rent skrämmande. Rapporter där Roberts fackliga kamrater berättar att stadens anställda arbetar utan tillräcklig utrustning i nära kontakt med smittade äldre

”Att mina kamrater i kommunal, inte har erforderlig utrustning, gör mig rent ut sagt förbannad.”

Robert betonar att idag måste vi fokusera framåt och fatta kloka beslut som gagnar Stockholmarnas trygghet, samtidigt som det vore att svika Vänsterpartiets väljare att inte peka på de brister vi ser. Det kommer en tid för utvärdering av det som hände våren 2020, hur förutsättningarna egentligen var för att klara pandemin.

I en kommentar efter kvällens debatt trycker Robert på att när pandemin klingat av kommer vi också att värdera hur vi hade kunnat tackla läget om vi exempelvis sluppit majoritetens så kallade effektiviseringar, eller nedskärningar som Robert kallar det.

”Var så säker på att debatten kommer att komma efter tiden av samling.” – ja, det blir Roberts slutord i detta inlägg på hemsidan.