Så knyts Vantör ihop på rödgrönt sätt!

Ett helt mittuppslag om vår lokala natur i Mittisöderort, det är vi inte bortskämda med! Roligt att läsa om planerna för att stärka den biologiska mångfalden i såväl Högdalen-Hagsätra-Örbystråket som  Högdalstopparna-Rågsvedsstråket och Rågsved-Hagsätrastråket. Det är prima rödgrön politik!

Två ekodukter – över järnvägsspåret och över Magelungsvägen – ska länka samman Rågsveds naturreservat och Högdalstopparna. Utmärkt! Vänsterpartiet Vantör vill också knyta ihop Hagsätraskogen och Älvsjöskogen (samma skog innan järnvägen drogs mittemellan) med en ekologisk och social bro. Både djur och människor skulle må bra av att bryta segregationen mellan två stadsdelar som har rätt så olika socioekonomiska förutsättningar.

Mer på samma tema är att en gång- och cykelbro mellan Örby och Hagsätra över Magelungsvägen är  föreslagen inom etappen Hagsätravägen – en del av Fokus Hagsätra Rågsved. Det finns även skrivningar om Rågsveds allé i stadens budget,  som syftar till att knyta ihop Rågsved och Högdalen. Båda dessa förslag finns förstås med i vårt lokala tiopunktsprogram ”Trygghet och gemenskap i hela Vantör”.